GZ instellingen

Gehandicaptenzorg

Veel cliënten uit gehandicaptenzorg (GZ) hebben te maken met verschillende soorten zorgverleners. Met ondersteuning van de diensten van VZVZ zijn in de toekomst de medische gegevens van cliënten beschikbaar op het juiste moment, op de juiste plaats en de juiste tijd.
VG-arts

Wat wij doen

De uitwisseling van (medische) gegevens van cliënten is binnen de GZ-sector volop in beweging. De stimuleringssubsidie VIPP InZicht is erop gericht om de samenwerking in de keten te bevorderen en de cliënt en/of haar wettelijke vertegenwoordiger meer regie te geven. VZVZ ondersteunt door middel van advies en diensten als het afsprakenstelsel Medmij en de cliënten toestemmingsvoorziening Mitz. 

De AVG van een GZ-organisatie kan via het Landelijk Schakelpunt (LSP) van VZVZ zorginformatie en medische gegevens van cliënten opvragen bij andere zorgverleners. Het gaat bij apotheken om de medicatiegegevens. Als cliënten hiervoor toestemming hebben gegeven, mogen deze apotheken die informatie delen via het LSP. Dan kan de AVG die gegevens inzien als dat nodig is voor de behandeling van cliënten. 

Afgerond
Programma

Programma Janus

Het beschikbaar stellen en opvragen van medische gegevens is aan strikte regels gebonden om de veiligheid en privacy goed te beschermen. De wijze waarop deze regels worden geïnterpreteerd en geïmplementeerd zijn niet uniform. In de zorgsector richten zorgorganisaties de autorisaties voor toegang tot de medische gegevens van patiënten verschillend in. Dit maakt het uitwisselen van medische gegevens via uitwisselsystemen niet eenvoudig, en soms zelfs onmogelijk. Het Informatieberaad (IB) van 30 november 2020 (besluit B27-04) heeft daarom aan VZVZ de opdracht verstrekt om landelijke autorisatieafspraken op te stellen, op basis waarvan zorgaanbieders en zorgverleners met vertrouwen veilig informatie kunnen beschikbaar stellen en uitwisselen. VZVZ heeft hiervoor het programma Janus ingericht. Vanuit het IB zijn 3 bestuurders als gedelegeerd opdrachtgever afgevaardigd in de stuurgroep van het programma. Vanuit ZN zijn middelen beschikbaar gesteld voor de eerste fase van de uitvoering.
In uitvoering
Project

Vereenvoudigd gebruik UZI-pas

Zorgverleners die met het Landelijk Schakelpunt (LSP) werken, moeten eerst inloggen met een UZI-pas voor de identificatie en authenticatie van zichzelf en hun systeem (XIS). Alleen dan kunnen zij gegevens uitwisselen met andere zorgverleners. Maar binnen sommige zorgprocessen is gebleken dat het opvragen van medische gegevens met behulp van de UZI-pas belemmerend werkt: het kost extra tijd en het is kostbaar, omdat elke zorgverlener die patiëntgegevens wil raadplegen via het LSP, een UZI-pas moet aanschaffen. Daarnaast worden in de zorg steeds vaker mobiele apparaten ('handhelds') ingezet, die niet kunnen werken met een UZI-pas. Om de werkprocessen beter te ondersteunen en om potentiële beveiligingsrisico's te voorkomen, heeft VZVZ het vereenvoudigd gebruik van de UZI-pas geïntroduceerd. Deze oplossing maakt het gebruik van de UZI-pas bij het werken met het LSP, een stuk eenvoudiger.
In uitvoering
Project

AORTA-on-FHIR

De standaard voor informatie-uitwisseling verschuift meer en meer richting HL7 FHIR. Vooralsnog voornamelijk waar het communicatie met de patiënt betreft, maar ook waar met apps gewerkt wordt. De behoefte aan HL7 FHIR voor uitwisseling tussen zorgaanbieders komt snel dichterbij. Nu al geven innovatieprogramma’s en ook leveranciers van zorginformatiesystemen (XIS-leveranciers) duidelijk aan dat zij liever nieuwe ontwikkelingen op basis van HL7 FHIR doen. Het is dus zaak dat het AORTA-afsprakenstelsel en daarbinnen het LSP zich aanpast en ook deze nieuwe HL7-standaard gaat ondersteunen.
In uitvoering
Project

Faexit

Het gebruik van de fax in de zorg is achterhaald. Het programma Faexit is er op gericht om andere, veiliger en minder foutgevoelige gegevensuitwisseling in de zorg te bewerkstelligen.
In uitvoering
Programma

Medicatieoverdracht

n.t.b.
Complete en goede elektronische overdracht van medicatiegegevens is belangrijk. Zo kan menselijk leed door onnodige medicatiefouten en ziekenhuisopnamen worden voorkomen. Daarnaast vervangt digitale uitwisseling tijdrovende administratieve werkzaamheden. Dat geeft zorgverleners ruimte om te doen waar ze zo goed in zijn: patiënten de beste zorg verlenen.

Ondersteuning

Heeft u vragen over wat VZVZ voor u als GZ-organisatie kan betekenen? Neem dan contact op!

Logo VZVZ

VZVZ Servicecentrum

Bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur