Diensten voor de GGZ

Herkent u het dat u een cliënt medicatie wilt voorschrijven maar eigenlijk niet weet wat de cliënt al aan medicatie gebruikt? Of dat u digitale interventies en vragenlijsten wilt gebruiken in uw behandeling maar met zoveel verschillende leveranciers te maken krijgt, dat het technisch een gedoe wordt? Hiervoor biedt VZVZ een aantal handige oplossingen.
Afbeelding
LSP

Medicatie verifiëren en voorschrijven

U wilt uw cliënt medicatie voorschrijven. Maar wat gebruikt uw cliënt al aan medicatie? En heeft uw cliënt bepaalde intoleranties, contra-indicaties en allergieën (ICA)? U kunt dit uw cliënt simpelweg vragen. Maar krijgt u dan de juiste informatie boven tafel? Via het Landelijk Schakelpunt (LSP) kunt u snel een medicatieoverzicht en ICA-gegevens opvragen bij de apotheken waar uw cliënt een dossier heeft. Dit maakt het makkelijker om de medicatie bij uw cliënt te verifiëren.

Vervolgens kunt u medicatie voorschrijven en het recept alvast versturen naar de apotheek van de cliënt. Dit noemen wij de vooraankondiging. Zo kan de apotheek alvast voorbereidingen treffen als de cliënt de medicatie komt ophalen.

Ontdek meer

 

Afbeelding
Mitz

Toestemmingen raadplegen en vastleggen

Een zorgverlener mag pas medische gegevens beschikbaar stellen aan andere zorgaanbieders als de cliënt daar toestemming voor heeft gegeven. Om bijvoorbeeld intoleranties, contra-indicaties en allergieën (ICA-gegevens) aan te melden op bij het LSP, heeft u dus toestemming nodig van uw cliënt.

En om medicatiegegevens te kunnen raadplegen, moet u weten of uw cliënt toestemming heeft gegeven aan de apotheken die deze informatie hebben vastgelegd.

Met de online toestemmingsvoorziening Mitz kan:

  • de cliënt kan zelf in Mitz toestemmingen vastleggen, wijzigen en intrekken 
  • de zorgverlener samen met de cliënt toestemmingen vastleggen in Mitz 
  • de zorgverlener de toestemming (ja/nee) voor het delen van medische gegevens via zijn informatiesysteem (EPD, EVS) opvragen in Mitz. 
  • de zorgverlener een abonnement nemen op de cliënt om op de hoogte te blijven van wijzigingen in relevante toestemmingskeuzes. 

Ontdek meer

Afbeelding
Logo Koppeltaal

eHealth inzetten in het behandelproces

Steeds vaker zetten zorgverleners eHealth in bij de behandeling van hun cliënt. Denk aan vragenlijsten en digitale interventies. Deze modules worden door verschillende leveranciers aangeboden. Met elke leverancier een aparte koppeling leggen, is behalve tijdrovend ook erg kostbaar. Met Koppeltaal kan de zorgverlener vragenlijsten en digitale interventies van verschillende leveranciers gemakkelijk toewijzen aan de cliënt. En met notificaties blijft de zorgverlener op de hoogte van de voortgang.

Ontdek meer

Afbeelding
LSP+

Gegevens delen met de Persoonlijke Gezondheidsomgeving van uw cliënt

Heeft uw cliënt ervoor gekozen om bepaalde gegevens in een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) te ontvangen? U kunt dan als zorgaanbieder deze gegevens uitwisselen met uw cliënt. Om dit technisch mogelijk te maken, moet uw zorginformatiesysteem voldoen aan het MedMij Afsprakenstelsel en in dat kader gebruikmaken van een zogenoemde DVZA (dienstverlener zorgaanbieder). VZVZ biedt LSP+ aan als DVZA.

Ontdek meer

Afbeelding
ZORG-AB

Realtime adresgegevens van andere zorgaanbieders beschikbaar

U wilt uw cliënt doorverwijzen naar een andere zorgaanbieder. Dan is het handig als snel de beschikking hebt over de meest actuele adresgegevens van deze zorgaanbieder. ZORG-AB is een gemeenschappelijke voorziening waarin de gegevens van de bekende registers zijn samengevoegd (Vektis, UZI en de bij VZVZ aangesloten zorgaanbieders) aangevuld met eigen naam- en adresgegevens die zelf door de zorgaanbieder kunnen worden toegevoegd.

Ontdek meer