ZORG-ID Smartcard

Per 1 april 2025 stopt de vergoeding van de UZI Medewerkerpas op naam. Een bestaand alternatief is de mobiele functionaliteit van ZORG-ID. Voor huisartsen, huisartsenposten en apotheken waarvoor het gebruik van een smartphone in de praktijk een uitdaging vormt, ontwikkelen we op dit moment een tweede alternatief: de ZORG-ID Smartcard. De ZORG-ID Smartcard kunt u gebruiken voor alle acties richting het LSP. In de ontwikkeling van de ZORG-ID Smartcard houden we rekening met Dezi. Wilt u een melding krijgen van de laatste ontwikkelingen rondom de Smartcard, schrijf u dan nu in voor de nieuwsbrief, onderaan deze pagina.

Hoe werkt de ZORG-ID Smartcard?

De ZORG-ID Smartcard functioneert als vervanging van de UZI-medewerkerspas op naam. U kunt de ZORG-ID Smartcard zelf aanmaken en vervolgens zonder aanpassingen gebruiken in bestaande paslezers, net zoals de traditionele UZI-medewerkerspas.  Alle mandaten die aan de zorgmedewerker zijn toegekend, blijven gelden. Ook gastgebruik is mogelijk, net als bij de UZI-medewerkerspas.

  • Persoonlijke aanmaak: De medewerker maakt de ZORG-ID Smartcard zelf aan met behulp van de eigen nog geldige UZI-medewerkerspas.  
  • Eigen beheer: Aanmaken en intrekken van de ZORG-ID Smartcard is eenvoudig zelf te regelen via het ZORG-ID Portaal.
  • Compatibiliteit: De ZORG-ID Smartcard werkt met de bestaande smartcardreaders (Omnikey) voor zowel lezen als beschrijven van de ZORG-ID Smartcard.

Applicatie Zorgaanbieder

Leveranciers moeten de applicatie geschikt maken voor het gebruik van de ZORG-ID Smartcard. Dit geldt zowel voor ZORG-ID als voor SafeSign. Zorg-ICT leveranciers zijn op de hoogte en betrokken bij alle ontwikkelen omtrent de ZORG-ID Smartcard.

Planning

Op dit moment is de ZORG-ID Smartcard in ontwikkeling. Wilt u een melding krijgen van alle belangrijke updates in dit proces, schrijf u dan onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief. 

Aan de slag met de ZORG-ID Smartcard

Om met de ZORG-ID Smartcard te gaan werken vragen we vertegenwoordigers van zorgaanbieders hun praktijk eenmalig te registreren met hun UZI-pas. Dit kan via het digitale aanvraagformulier (volgt later). Na registratie wordt de vertegenwoordiger automatisch beheerder van de praktijk en kan deze ZORG-ID Smartcards intrekken via het ZORG-ID Portaal. Bij toekomstige doorontwikkeling van de ZORG-ID Smartcard worden de beheer-opties uitgebreid. Zodra de praktijk is geregistreerd, kunnen medewerkers zelf hun eigen ZORG-ID Smartcard aanmaken* volgens de volgende stappen:

  1. Bestel lege ZORG-ID Smartcards via de webshop (link volgt later).
  2. Start de functie ‘Maak uw ZORG-ID Smartcard aan met uw geldige UZI-pas’ op vanuit het ZORG-ID Portaal.
  3. Authenticeer met de UZI-medewerkerspas.
  4. Doorloop de stappen.
  5. Plaats een lege ZORG-ID Smartcard in de kaartlezer.
  6. De ZORG-ID Smartcard is klaar voor gebruik en is vanaf nu drie jaar geldig.
     

*Let op: De ZORG-ID Smartcard moet worden aangemaakt binnen de organisatie die de UZI-medewerkerspas heeft aangevraagd. Voor sommige zorgmedewerkers geldt dat dit bij hun vorige werkgever is. Nieuwe medewerkers, zonder UZI-medewerkerspas, kunnen geen ZORG-ID Smartcard aanmaken. Zij moeten dus een UZI-medewerkerspas aanvragen.

Kosten

Voor de ZORG-ID Smartcard worden kosten in rekening gebracht vanwege de benodigde veilige techniek en licenties, maar deze kosten zullen aanzienlijk lager liggen dan de aanschaf van een UZI-pas.