Webportaal ZORG-AB

ZORG-AB is een gemeenschappelijk adresboek. Samen zijn we verantwoordelijk voor het up-to-date houden van de juiste gegevens. Alleen dan kunnen zorgverleners en zorgaanbieders elkaar digitaal goed gaan vinden! En dit komt uiteindelijk de patiëntenzorg ten goede. Ga daarom vandaag nog aan de slag in het webportaal.
Toolkit-visual.jpg

De adresgegevens van ZORG-AB zijn samenvoegingen van vier openbare adresboeken: Vektis, LSP, MedMij en UZI-register. Het kan voorkomen dat de gegevens van uw zorgorganisatie of van u niet goed in één van de bronnen staan. Daarom is het webportaal ontwikkeld. Daarin kunt u heel gemakkelijk zien of de juiste gegevens in ZORG-AB zitten en deze gegevens aanvullen. Om in te loggen in het webportaal heeft u een UZI-pas of ZORG-ID Smart functionaliteit nodig. Verder volgt u onderstaande stappen.

GA DIRECT NAAR HET webportaaL

1.Eerste keer inloggen

Om uw gegevens in te zien of te wijzigen heeft u een wachtwoord nodig. Dit wachtwoord kunt u opvragen bij: zorg-ab@vzvz.nl.

2. Het ZORG-ID platform installeren

Om te kunnen inloggen in het webportaal van ZORG-AB heeft u ZORG-ID nodig. Hoe u ZORG-ID installeert in uw systeem? Bekijk de instructievideo's en instructiekaarten voor Windows en macOS of klik hier voor meer informatie.

Let op! Voor het gebruik van het ZORG-AB webportaal is ZORG-ID nodig. Om communicatie goed te laten verlopen, maakt u gebruik van de laatste versie van ZORG-ID desktop, 1.10.1 voor Windows en 1.9.0 voor Mac (Ondersteuning van OV certificaten) te verkrijgen hier: ZORG-ID Web-modus met UZI-pas gebruiken | VZVZ

Maakt u al gebruik van ZORG-ID, houdt u dan rekening met het volgende:

Heeft u rechts onderin uw taakbalk het ZORG-ID logo staan, plaats dan geen nieuwere versie over de oude heen. In de meeste gevallen is het plaatsen van een nieuwere versie geen probleem, maar er is een aantal uitzonderingen:

  • CGM-gebruikers: CGM controleert of de versie van de desktop app klopt met de geadviseerde versie. Bij een nieuwere versie nodig voor ZORG-AB van de desktop app kunnen hier problemen ontstaan. Terugzetten van de desktop app naar  de vorige installatie is dan de oplossing voor de applicatie van CGM. Installeren van ZORG-ID desktop app op een andere PC is dan de oplossing voor de zorginstelling.
  •  Vecozo/Pharmacom-gebruikers die wel werken met de UZI-Pas maar geen installatie hebben van ZORG-ID Desktop app en dus ook geen icoon in de taakbalk; u kunt ZORG-ID conform onze website installeren. Deze werken prima naast elkaar.
  • Heeft u wel een icoon en de juiste versie 1.10.1 voor Windows en 1.9.0 voor Mac van de Desktop app? Dan kunt u gewoon inloggen.

NB. U moet ZORG-ID een keer op uw werkstation gebruikt hebben voordat het logo linksonder in uw taakbalk tevoorschijn komt. 

Werkt bovenstaande niet voor u? Neem dan contact op met uw leverancier.

3a. Webportaal voor zorgverleners

Als zorgverlener kunt u het webportaal gebruiken om uw eigen gegevens te controleren of te wijzigen als deze niet meer correct zijn. Gegevens die een bron hebben, zoals Vektis, kunt u niet wijzigen in ZORG-AB. U dient de gegevens altijd bij de bron, in dit geval Vektis, aan te passen. U kunt via het webportaal gegevens toevoegen zoals bijvoorbeeld uw veilige e-mailadres, net als het telefoonnummer waarop u bereikbaar wilt zijn voor collega’s. Hieronder vindt u de handleiding om de gegevens te raadplegen of te wijzigen. Wilt u weten hoe u de gegevens aan de bron kunt aanpassen? Download dan het onderstaande bestand 'Handleiding wijzigen aan de bron'.

Webportaal vullen en wijzigen in 90 seconden

3b. Webportaal voor zorgaanbieder

Wilt u als zorgaanbieder voor uw hele organisatie informatie toevoegen aan ZORG-AB? Ook dat is mogelijk. Via een CSV-bestand kunt u voor uw organisatie alle afdelingen, eventueel aangevuld met medewerkers, toevoegen. Ook kunt u voor deze afdelingen de medische e-mailadressen en telefoonnummers waarop de afdelingen te bereiken zijn toevoegen. En u kunt individuele medewerkers die geen AGB-code hebben, toevoegen aan uw organisatie, aangevuld met telefoonnummers en medische e-mailadressen.

Het toevoegen van gegevens kan alleen plaatsvinden op basis van de ingelogde URA. U kunt dus geen gegevens toevoegen van zorgverleners die niet aan uw URA zijn verbonden. Zorgaanbieders hebben zelf de mogelijkheid om hun gevulde CSV-bestand te uploaden en te verwerken via het webportaal. Download hiervoor het excel upload bestand en vraag voor toegang een wachtwoord aan door een mail te sturen naar zorg-ab@vzvz.nl.

Tips & Tricks

In onderstaand document staan een aantal relevante tips voor tijdens het gebruik van het webportaal van ZORG-AB.

Karakter-adresboek