“Centralisatie van diensten kan een goede oplossing zijn”

Méér medische gegevens uitwisselen, zodat alle zorgverleners over actuele informatie beschikken van elke patiënt die daar toestemming voor geeft. Oftewel, de communicatie in de zorg verbeteren. Het is een belangrijk speerpunt van het ministerie van VWS en het dagelijks werk van Richard. “Ik ben de laatste tijd vooral bezig met de uitwisseling tussen huisartsen, specialisten en apothekers in het kader van de kickstart medicatieoverdracht. Maar ook met communicatie tussen zorgverleners en hun patiënten binnen het MedMij-project. Medicatieoverdracht is een groot project. En ja, daar hoort veel afstemming en overleg bij, met VZVZ, Nictiz en het ministerie van VWS.”

Goede gegevensuitwisseling

Richard is van mening dat centralisatie van diensten en voorzieningen een oplossing voor goede gegevensuitwisseling kan zijn. “Voor overheid, burger en leverancier is het niet verkeerd als er bepaalde generieke voorzieningen zijn. Zoals een zorgadresboek en het centraal regelen van autorisaties. Of een centraal communicatiepunt als het LSP. Meer keuze is niet altijd beter. Uiteraard moet een centrale voorziening dan wel voor alle zorgverleners en leveranciers toegankelijk zijn. Vanuit deze gedachte werkt CGM vaak mee aan ontwikkelingen binnen VZVZ.”

Vraagbaak en klankbord

Maar dat kan best intensief zijn. “VZVZ en ook Nictiz doen regelmatig een beroep op leveranciers om mee te denken”, aldus Richard. “Dat is soms lastig, want wij moeten ons in al die onderwerpen verdiepen. En het is vaak ‘liefdewerk oud papier’. Alleen als het heel veel tijd kost, staat er weleens een vergoeding tegenover.” Om hier direct aan toe te voegen dat het ook eigenlijk niet anders kan. “Leveranciers móeten vraagbaak en klankbord zijn en hun perspectief en kennis van de ICT- en zorgprocessen inbrengen. Stel dat VZVZ of Nictiz gewoon iets opschrijft en dat heb je dan maar te doen. De kans dat het dan niet werkt is veel te groot, dat wil je toch niet?”

Patiëntbelang moet prevaleren

Wel is het aan VZVZ om steeds goed te kijken welke voorzieningen centraal geregeld zouden moeten worden. Dus wat is zinvol? “In Nederland is de zorg-ICT een markt”, legt Richard uit. “Er spelen commerciële belangen mee. Daar moet je rekening mee houden.” Op welke punten moeten partijen elkaar dan in ieder geval vinden? “In de zorg moet het patiëntbelang prevaleren. Elke dokter en apotheker moet optimaal geïnformeerd zijn. Daar moeten we samen voor zorgen.”