09 september 2024

Artificial Intelligence; een kans of een bedreiging voor de apotheek?

“Wat ik van Artificial Intelligence vind?” vraagt Agnes Breteler, apotheker bij Zuider Apotheek in Leiden aan Monique Bomers. “Kort door de bocht zie ik ChatGPT als een bedreiging. Patiënten gaan vragen stellen in ChatGPT en krijgen antwoorden. Die nemen ze vervolgens als waaraan. Ook met betrekking tot zaken die bij de apotheek liggen. En als het 100% goed zou werken, waar ben ik dan nog voor nodig behalve het doosje overhandigen?”

Meer mogelijkheden

Monique Bomers, sectorlead farmacie van VZVZ bespreekt met Agnes Breteler dat Artificial Intelligence (AI) breder is dan alleen ChatGPT. “Het kan bijvoorbeeld de administratieve last in de apotheek verminderen,” geeft Monique als voorbeeld aan. “Kun je administratieve processen bedenken die hiervoor in aanmerking zouden komen? “ 

Ondersteuning administratieve processen

Agnes Breteler weet er wel een paar. “Het zou mooi zijn als bij een vooraankondiging gelijk een melding naar een arts gaat als een bepaald medicijn niet leverbaar is. Of als het machtigingsformulier van ZN geautomatiseerd zou worden. Dat scheelt echt veel tijd,” geeft Agnes aan.

Begin klein

Monique Bomers vult op het verhaal aan dat het bij de inzet van AI belangrijk is om met kleine stapjes de administratieve processen aan te passen. “Een groot proces waar ik ook mogelijkheden voor zie, is wanneer de patiënt meer informatie zou ontvangen door middel van automatische berichten,” vult Agnes Breteler haar ideeën aan. “Denk aan het logistieke proces rond het bestellen van een medicijn. Als een patiënt niet alleen track & trace gegevens krijgt maar ook een bericht over welk medicijn hij heeft besteld. Als het merk door vergoedingsregelingen vanuit de zorgverzekeraar of wegens niet leverbaar aangepast wordt, zou de patiënt ook voor het ophalen van het medicijn een automatisch bericht hierover ontvangen. Als hij dan uiteindelijk in de apotheek komt, dan heeft hij al flink veel voorinformatie en kunnen we ons richten op de persoonlijke begeleiding.”

Noodzakelijk voor patiëntenzorg

Of AI de rol van apotheek overneemt? Monique Bomers en Agnes Breteler zijn er allebei van overtuigd van niet. “De apotheek is een belangrijke zorgverlener in de keten,” geeft Agnes Breteler aan. “We zijn nodig voor de individuele patiëntenzorg. Juist doordat we zichtbaar zijn in de wijk. Een belangrijk deel van ons werk zoals persoonlijk patiëntenzorg blijft ook gewoon mensenwerk. Die menselijke verbinding, samen met zorgcollega’s goede zorg bieden. Daar doe ik het voor. ”