10 April 2024

Hoge score

Apotheek Baurichter krijgt een 9 als cijfer van haar klanten in het jaarlijks PREM onderzoek. PREM staat voor Patient Reported Experience Measures en is een landelijk afgestemde methode om patiëntervaringen te meten. Wat is het geheim achter deze hoge score? En hoe onderscheidt de apotheek zich van andere apotheken? Monique Bomers, sectorlead farmacie bij VZVZ, gaat in gesprek met apotheker Jean Haroun en apothekersassistent Roland Hartman van apotheek Baurichter om dit te achterhalen. En natuurlijk stelt ze gelijk het onderwerp patiënttoestemming voor het delen van medische gegevens aan de orde.

Persoonlijk contact

Service Apotheek voert jaarlijks het PREM klanttevredenheidsonderzoek uit onder de bezoekers van de aangesloten apotheken. Apotheek Baurichter behaalde met het cijfer 9 een bovengemiddelde score. “Wat maakt jullie uniek?” vraagt Monique Bomers aan Roland Hartman. “We hebben al jaren een vast team. We werken hier allemaal met veel plezier. En dat straal je uit. Persoonlijk contact met de klant vinden wij daarbij belangrijk.” Apotheker Jean Haroun vult hierop aan; “Soms ga ik bij de mensen zelf de medicijnen afleveren. Even om te kijken of het goed met ze gaat. Daarnaast voer ik in de organisatie geen veranderingen door zonder dat het hele team erbij betrokken is. Zij weten immers het beste wat hun taken zijn en hoe veranderingen bij de klanten overkomen.”

Toestemming van patiënten

De apotheek heeft ook een heel hoog percentage toestemmingen van patiënten om medische gegevens te delen. “Wat zijn jullie tips voor andere apotheken?” vraagt Monique Bomers aan beide heren. “Het vragen van toestemmingen moet geborgd zijn in het zorgproces en bekend zijn bij het gehele apotheekteam. Ook op onze website besteden we er aandacht aan. Als een nieuwe patiënt zich aanmeldt, dan is dit een vaste vraag op het inschrijfformulier.” 

“Daarnaast hebben we hier een tijdje geleden extra aandacht aan besteed. Toen hebben we een nulmeting gedaan. In werkoverleggen liet ik het onderwerp en het behaalde percentage regelmatig terugkomen. Zo motiveer ik het team,” legt Jean Haroun uit. “Het is immers belangrijk dat de toestemming goed geregeld is. Als een patiënt van ons in het ziekenhuis terechtkomt, dan moet een specialist over een compleet medicatiedossier kunnen beschikken. We willen de beste patiëntenzorg leveren en toestemming draagt daaraan bij.”

Nieuwe toestemmingsvoorziening

“Eigenlijk zou het fijn zijn als het vastleggen van toestemmingen nog iets makkelijker geregeld zou worden,“ vervolgt Jean Haroun zijn verhaal. Monique Bomers geeft aan dat de nieuwe toestemmingsvoorziening Mitz eraan komt. “Dit is een gemeenschappelijke voorziening waarin burgers zelf heel makkelijk hun toestemmingskeuzes vastleggen. Dit scheelt de zorgverlener tijd. Op het moment dat iemand dit niet kan, dan is er de functionaliteit Samen naar mijn Mitz. Dit is een koppeling in uw apotheekinformatiesysteem. Mitz wordt in de loop van 2024 door verschillende apotheekinformatiesystemen ingebouwd. Het is online voor de burger al beschikbaar om toestemmingskeuzes vast te leggen. Het goed vastleggen van toestemmingen leidt tot verbetering van gegevensbeschikbaarheid en dat verhoogt weer de kwaliteit van zorg. En daar doen we het toch voor!” 

Baurichter