Tijdwinst door AI creëert ruimte voor zorg
Repeterende processen
Willem Janse is directeur bij NControl en Mosadex E-Health. Hij ziet in de zorg veel kansen voor AI. “De radiologie is een mooi voorbeeld van hoe AI de zorg kan ondersteunen. Daar ondersteunt AI de radioloog bijvoorbeeld bij het opsporen van uitzaaiingen op een CT-scan. Tegelijkertijd moeten we het laaghangend fruit niet vergetenKijk hierbij vooraal naar repeterende processen die geautomatiseerd kunnen worden. Een concreet voorbeeld is het automatisch laten invullen van een dossier tijdens een consult. Ook de machtiging en controle van ZN-formulieren kunnen geautomatiseerd worden. Dat levert echt tijdwinst op.”
Structureren en standaardiseren bij vastlegging belangrijk
Monique Bomers is sectorlead farmacie bij VZVZ. Zij vraagt aan Willem Janse of AI een rolverandering in de apotheek brengt. “De rol van de apotheker gaat veranderen. Maar dat is ook de verandering die we al jaren zoeken. Het primaire proces is gericht op zorgverlening aan patiënten. Alles eromheen leidt onnodig af van deze kerntaak. Alle tijd steken in consulten en deze vervolgens goed structureren en standaardiseren, dat gaat helpen. Als het dossier goed op orde is, krijg je goede output uit AI. Goede gegevensoverdracht tussen zorgverleners gaat vervolgens het vliegwiel zijn. “
Andere bekostiging nodig
Ook is Monique benieuwd of AI de apotheker en/of het apotheekteam gaat vervangen. “Juist niet,” geeft Willem Janse aan. “Het vertrouwde gezicht in de wijk wordt juist door de robotisering steeds belangrijker. Mensen gaan steeds meer van elkaar vervreemden. De apotheek als laagdrempelige zorgverlener in de wijk neemt voor deze mensen juist in belang toe. Alleen moet de bekostiging wel gaan veranderen. Wij zijn zorgverleners. Op dit moment krijgen wij een vergoeding per verstrekking. Eigenlijk zou de vergoeding de nadruk moeten leggen op de zorg die we verlenen en consulten die we doen.
Buddy in de apotheek
“AI gaat dus bij lange na niet mensen vervangen.” vervolgt Willem Janse zijn verhaal. “Het wordt veel meer een volwaardige buddy van een apotheker of apotheekmedewerker. Er is genoeg te doen. De processen moeten veranderen naar een copiloot situatie. Het is wel belangrijk om deze buddy goed in te werken. Dat doe je bij mensen ook. Daarna kan de buddy je helpen om je werk makkelijker te maken en beter uit te voeren. Uiteindelijk levert dat meer tijd op om te besteden aan de patiënt. Dus probeer AI echt te zien als waardevolle toevoeging in je eigen apotheek en omarm het. Uiteindelijk krijg je er meer tijd voor je patiënt voor terug. ”