Veelgestelde vragen

Wat is ZORG-ID?

ZORG-ID is een generiek, centraal, veilig en vertrouwd platform voor identificatie, authenticatie en autorisatie (safe signing) in de zorg. ZORG-ID is een toekomstbestendig platform dat voldoet aan alle relevante standaarden van wet- en regelgeving. Ook biedt ZORG-ID een koppelvlak met de informatiesystemen in de zorg voor een snelle en eenvoudige integratie, ook voor de uitrol van toekomstige ontwikkelingen en/of veranderingen op dit gebied.

Wat zijn de kosten van ZORG-ID?

VZVZ stelt deze functionaliteit kosteloos beschikbaar aan de XIS-leveranciers. ZORG-ID wordt geïntegreerd binnen het informatiesysteem.

Met wie kunnen zorgverleners contact opnemen als zij een technisch probleem hebben met ZORG-ID?

Met de leverancier van uw informatiesysteem.

Bij wie kunnen zorgverleners terecht voor meer vragen/informatie over ZORG-ID?

Bij de leverancier van uw informatiesysteem of bij de professionals van ZORG-ID (zorg-id@vzvz.nl).

Hebben de leveranciers van informatiesystemen goede ondersteuning voor ZORG-ID?

Uiteraard. De leveranciers van informatiesystemen kunnen gebruikmaken van 'remote developer support'.

1e, 2e en 3e lijns ondersteuning voor ZORG-ID in de webbrowser-omgeving wordt gegeven door hostingpartij Bizway van Intermax.

1e, 2e en 3e lijns ondersteuning voor ZORG-ID in de ‘lokale omgeving’ (Citrix en Terminal Server) wordt gegeven door softwareleverancier AET.
 

Hoe kunnen zorgverleners ZORG-ID gaan gebruiken?

Dat kunt u vragen aan uw softwareleverancier. Die kan u verder helpen.

Waarvoor gebruiken zorgverleners ZORG-ID?

ZORG-ID wordt gebruikt om met uw UZI-pas in te loggen in uw business/zorg-applicatie, waardoor u wordt geïdentificeerd en geauthenticeerd. Het geeft extra beveiliging voor de precaire medische gegevens waarmee u bezig bent. En het werkt snel.

Waarom is ZORG-ID ontwikkeld?

Er is hard gewerkt om twee problemen met het gebruik van de UZI-pas op te lossen. Enerzijds om de discontinuïteit van Java en ActiveX plug-ins in moderne browsers op te vangen en anderzijds om de performance van de UZI-pas binnen thin client-omgevingen (Citrix en terminal server) te verbeteren.

Wat moet je doen met de mobiele functionaliteit van ZORG-ID als iemand uit dienst gaat?

In het ZORG-ID portaal verwijder je je organisatie bij de betreffende gebruiker.

Wat moet je doen met de mobiele functionaliteit van ZORG-ID als een medewerker een nieuwe telefoon heeft?

De medewerker downloadt de twee ZORG-ID apps in de appstore en logt in met zijn persoonlijke code en zet zijn back-up van zijn certificaat terug. Indien de medewerker geen back-up heeft dient die medewerker opnieuw aangemaakt te worden en de mobiele telefoon opnieuw geregistreerd te worden. 

Wat moet je doen als iemand zijn telefoon kwijt is of gestolen is met de ZORG-ID app's erop?
  1. Gebruiker meldt verlies
  2. Administrator zorginstelling controleert laatste transactie datum/tijdstip in Log

    A. Intrekken ID, indien gebruik gemaakt is van mobiel na verliesmelding

             I. Nieuwe ID uitgeven (mobiel certificaat) en enrollment proces uitvoeren (voor organisaties waar gebruiker werkzaam is)

         B. Toegang blokkeren (bij alle geregistreerde organisaties)

            I. Telefoon gevonden, deblokkeren

           II. Telefoon niet gevonden, zie 2.a

Wat moet je doen als een medewerker werkzaam is voor twee organisaties en bij deze organisaties de mobiele functionaliteit van ZORG-ID wil gebruiken?

De medewerker dient bij beide organisaties geregistreerd te zijn in het ZORG-ID portaal. Inloggen gebeurt met dezelfde ZORG-ID app.

Hoe kan je uitzendkrachten gebruik laten maken van de mobiele functionaliteit van ZORG-ID?

Deze worden als medewerker van de organisatie opgevoerd en kunnen na registratie gelijk ZORG-ID inzetten.

Wat als mijn vraag niet bij de veelgestelde vragen staat?

Wanneer uw specifieke vraag niet bij de veelgestelde vragen staat, lees dan onderstaande informatie om uw vraag op de juiste plek te kunnen stellen. 

Voor algemene vragen

U kunt contact opnemen met zorg-id@vzvz.nl als uw vraag gaat over:

  • Hoe kan ik voor het eerst aansluiten op ZORG-ID?
  • ZORG-ID overeenkomst
  • FQDN whitelist (softwareleveranciers en zorgaanbieders die ChipSoft gebruiken). Wilt u hier meer over lezen? Klik dan hier.
  • Toegang tot GitHub ZORG-ID webservice
     
Voor storingen en developer support 

Voor storingen en developer support verzoeken wij u het  ZORG-ID Supportformulier zo compleet mogelijk in te vullen. Na het invullen ontvangt u een link in uw mailbox om uw verzoek te bevestigen. Wij kunnen pas daarna het verzoek verwerken.

Heeft u een prio 1 storing met ZORG-ID? Vul het  ZORG-ID Supportformulier in én bel daarna met servicedesk Bizway: +31-172-263110.

Voor de servicedesk:

Telefoon: +31-172-263110. 
E-mail: support@bizway.nl

Toelichting voor zorgaanbieders

Ervaart u problemen met ZORG-ID? Volgt u dan onderstaande stappen;

  1. Neem contact op met uw softwareleverancier van uw zorgapplicatie om u te helpen.
  2. Kan uw softwareleverancier u niet ondersteunen dan kunt u contact opnemen met Servicedesk Bizway via het  ZORG-ID Supportformulier
  3. Omdat wij de service van ZORG-ID steeds willen verbeteren, vernemen wij graag waarom de softwareleverancier u niet heeft kunnen helpen. U kunt dit toelichten in het ZORG-ID Supportformulier. 
Toelichting voor softwareleveranciers

Naast het melden van storingen kunt u ondersteuning krijgen bij de implementatie. U vraagt hiervoor developer support aan, dit doet u ook via het ZORG-ID Supportformulier 

 Wilt u functioneel aan de slag met ZORG-ID op de smartphone? Start dan hier.