Actueel

16 september 2024

Aantal gebruikers ZORG-AB neemt toe

Houd rekening met versie ZORG-ID
ZORG-AB is een gemeenschappelijke adresinformatievoorziening die alle dienstverleners in de zorg kunnen gebruiken om (medische) gegevens met elkaar uit te wisselen. Het aantal gebruikers van het ZORG-AB webportaal neemt in rap tempo toe. Dat is goed nieuws, want hoe meer gebruikers, hoe makkelijker we elkaar kunnen vinden in de zorg.
Met de toename van het aantal gebruikers, komen ook punten naar voren die extra aandacht verdienen. Een daarvan is installatie van ZORG-ID.

Om gebruik te kunnen maken van ZORG-AB is ZORG-ID nodig. ZORG-ID is hét authenticatieplatform in de zorg. Om communicatie goed te laten verlopen, maakt u gebruik van de laatste versie van ZORG-ID desktop, 1.10.1 voor Windows en 1.9.0 voor Mac (Ondersteuning van OV certificaten). Deze zijn hier te verkrijgen: ZORG-ID Web-modus met UZI-pas gebruiken | VZVZ.

 

Maar let op; maakt u al gebruik van ZORG-ID, dan moet u rekening houden met het volgende:

Heeft u rechts onderin uw taakbalk het ZORG-ID logo staan, plaats dan geen nieuwere versie over de oude heen. In de meeste gevallen is het plaatsen van een nieuwere versie geen probleem, maar er is een aantal uitzonderingen:

  • CGM-gebruikers: CGM controleert of de versie van de desktop app klopt met de geadviseerde versie. Bij een nieuwere versie nodig voor ZORG-AB van de desktop app kunnen hier problemen ontstaan. Terugzetten van de desktop app naar  de vorige installatie is dan de oplossing voor de applicatie van CGM. Installeren van ZORG-ID desktop app op een andere PC is dan de oplossing voor de zorginstelling.
  •  Vecozo/Pharmacom-gebruikers die wel werken met de UZI-Pas maar geen installatie hebben van ZORG-ID Desktop app en dus ook geen icoon in de taakbalk; u kunt ZORG-ID conform onze website installeren. Deze werken prima naast elkaar.
  • Heeft u wel een icoon en de juiste versie 1.10.1 voor Windows en 1.9.0 voor Mac van de Desktop app? Dan kunt u gewoon inloggen.

NB. U moet ZORG-ID een keer op uw werkstation gebruikt hebben voordat het logo linksonder in uw taakbalk tevoorschijn komt. 

Werkt bovenstaande niet voor u? Neem dan contact op met uw leverancier. Andere vragen over ZORG-AB? Neem gerust contact op via ZORG-AB@vzvz.nl.