Actueel

21 februari 2022

Het gebruik van ZorgBericht op het Twiin Portaal

ZorgBericht is ontwikkeld als doel om radiologische onderzoeken en verslagen op een laagdrempelige wijze met de patiënt en zorgverlener te kunnen delen, zonder dat zij aangesloten hoeven te zijn op het Twiin Portaal. Wij spraken een medewerker uit het LUMC en een patiënt uit het Haaglanden MC om te vragen naar hun ervaringen met de nieuwe functionaliteit ZorgBericht.

Maaike, secretaresse afdeling Radiologie, LUMC:

“Af en toe vragen patiënten hun medische beelden op. Dat is handig als ze bijvoorbeeld naar een andere zorgverlener toe gaan, of een fysiotherapeut of sportmasseur. En sommige patiënten vinden het gewoon heel interessant om de medische beelden te bekijken of met familie te delen. Al denk ik wel dat je het pas goed kunt ‘bekijken’ als je er uitleg van een arts bij hebt. Tenzij het om een breuk gaat, misschien. Dat is vaak wat makkelijker te zien. Zodra iemand zijn beelden opvraagt, noteer ik een telefoonnummer en e-mailadres. Op het mailadres krijg je een link doorgestuurd, via de telefoon een code om de beelden te downloaden.

Onlangs heb ik zelf uitgeprobeerd hoe het is om met Zorgbericht te werken. Mijn ervaring is dat het heel eenvoudig werkt, mits je de stappen volgt. De handleiding is heel duidelijk. Ik liep slechts een keer tegen iets aan. Zo moet je na het invullen van je naam en geboortedatum nog even op ‘oké’ klikken. Toen ik dat eenmaal doorhad, ging het downloaden heel soepel. Tot nu toe heb ik ook nooit vragen hierover gehad van patiënten, dus volgens mij gaat het bijna altijd moeiteloos.”

Marten, patiënt Haaglanden Medisch Centrum:

“Voordat ik zelf mijn medische beelden kon opvragen, keek ik vaak mee op een scherm van de huis- of tandarts. Ik vind het fijn dat ik nu zelf de beelden kan inzien en zo mijn eigen archief kan vastleggen. Stel, ik heb over twee jaar weer iets aan mijn rug, dan heb ik de beelden van eerder nog in huis om te delen met een zorgverlener. Ik heb ze ook even met mijn broer bekeken. We zijn niet medisch onderlegd, maar vinden het wel interessant om te zien hoe ons lichaam in elkaar steekt. Met de uitleg van de arts konden we de beelden beter interpreteren. Ik weet nu goed waar mijn ‘probleem’ zit, foto’s maken het tastbaar. En aan de hand van de beelden kan ik gerichter vragen stellen aan mijn arts.

Laatst vroeg de osteopaat of ik de foto’s van mijn rug kon opvragen bij het ziekenhuis. Zo ben ik aan de slag gegaan met Zorgbericht. Het downloaden van de beelden met de code die je telefonisch krijgt, was heel makkelijk. Het doorsturen was nog wel een dingetje. Je kunt de beelden namelijk op verschillende manieren opslaan. Maar ik wist niet met welk bestandsformaat mijn behandelaar werkt. Toen heb ik de beelden in alle formaten opgeslagen en alles doorgestuurd. Ik dacht: de goede zit er vast wel tussen.

Werken met Zorgbericht is vrij eenvoudig. Wat ik een handige aanvulling zou vinden, is als je naast mail ook je beelden via Whatsapp kunt delen. Met familie bijvoorbeeld. Of zou dat privacytechnisch niet mogen?”