Actueel

23 januari 2020

Update proves: eerste Proof of Concept MedMij afgerond

PROVES, het programma dat de werking van de onderdelen van het MedMij Afsprakenstelsel in de praktijk beproeft, heeft het eindrapport van de eerste Proof of Concept (PoC) van 2019 opgeleverd aan MedMij. Het rapport beschrijft een geslaagde beproeving van twee MedMij-gegevensdiensten die veel waardevolle inzichten opleverde. Het oppakken van de bevindingen van leveranciers draagt bij aan een soepeler implementatieproces van de verschillende gegevensdiensten.

Twee MedMij-gegevensdiensten beproefd

Eind april 2019 startte de technische beproeving met acht leveranciers. In de maanden die volgden, hebben de leveranciers twee gegevensdiensten technisch geïmplementeerd. De gegevensdienst ‘Basisgegevens GGZ’ biedt patiënten inzage in gegevens omtrent hun ggz-behandeling, zoals bijvoorbeeld het behandelplan van de psycholoog. De gegevensdienst ‘Vragenlijsten uitwisselen’ biedt de mogelijkheid om in de persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) vragenlijsten in te vullen en op te sturen naar de zorgverlener.

Na het inbouwen van de gegevensdiensten door leveranciers, zijn de zogeheten ketentesten* uitgevoerd. Tijdens een ketentest wordt testdata uitgewisseld tussen het bronsysteem van een zorgaanbieder en de PGO van een patiënt. Daarbij gaat het puur om de informatie-uitwisseling en niet om het gebruik van een PGO. Dat betekent dat patiënten en zorgverleners geen deel uitmaken van de ketentest. Alle leveranciers hebben gedurende de PoC hun bevindingen bijgehouden en vragen beantwoord. Dit diende als belangrijke input voor het rapport.

Ruim 80 bevindingen

Er zijn ruim 80 bevindingen opgehaald bij leveranciers. Geen van deze bevindingen bleek belemmerend voor uitrol van de gegevensdiensten in de praktijk. Wel kan de implementatie van de gegevensdiensten vergemakkelijkt worden als een aantal aanbevelingen wordt opgepakt. Het is voor PGO-leveranciers bijvoorbeeld complex om alle type vragenlijsten goed te kunnen weergeven in een PGO. PROVES adviseert om die reden om te overwegen hiervoor (kosteloos) software beschikbaar te stellen die leveranciers hierbij helpt. Ook blijkt dat informatie niet altijd patiëntvriendelijk wordt weergegeven in de PGO, bijvoorbeeld door het gebruik van Engelse termen. Dit benadrukt het belang dat MedMij wijst op de verantwoordelijkheid van PGO-leveranciers om patiëntvriendelijke informatie te verschaffen. Als laatste valt er winst te behalen in het verbeteren van de documentatie omtrent de gegevensdiensten. De bevindingen en aanbevelingen zijn besproken met MedMij en Nictiz. MedMij neemt de aanbevelingen serieus, omdat deze mogelijk kunnen helpen om het afsprakenstelsel nog verder te verbeteren.

De eerste PoC van 2019 heeft veel waardevolle inzichten opgeleverd. In 2019 zijn ook diverse andere PoC’s gestart, waaronder die voor de gegevensdiensten ‘Huisartsgegevens’, ‘Labuitwisseling’, ‘Allergieën en Intoleranties’, ‘Sturen beelden’, ‘Sturen PDF/A’ en ‘Basisgegevens Langdurige Zorg’. Ook is er een PoC gestart voor een andere vorm van inloggen bij de zorgaanbieder als aanvulling op DigiD. In de loop van 2020 worden de rapportages van deze lopende trajecten verwacht en geven wij weer een nieuwe update.

Het complete rapport is op te vragen via info@medmij.nl

 

* Test over een hele keten van systemen, van de eerste input tot de laatste output.